Ramadan en waarom?

20:04


Vandaag ia het de 27ste dag van de Ramadan. Alle moslims vasten. Het hoort bij de Islam. Maar waarom vasten de moslims en hoe gaat dat bij mij?

Ramadan is de 9e maand en hoort bij zuilen van de Islam. De moslims vragen genade bij Allah. Ze lezen vaker de koran. Daarnaast bezoeken we de familie op. We denken aan de armen, die weinig hebben. Ook bedanken we Allah wat we hebben en wat we bereikt hebben.

Het vasten begint bij het aanbreken van de dag en eindigt met het ondergaan van de zon. Het vasten is wel verplicht, mits degene fysiek in staat is. Want mensen met een ziekte, zwangere vrouwen die volgens hun artsen niet mogen vasten, hoeven niet te vasten. Als men op reis gaat, hoeft men ook niet te vasten. Wel moeten ze het inhalen, alleen geldt het voor de zieke mensen, dat ze elke geld moeten geven aan de armen. 

Zelf doe ik niet mee aan de Ramadan. Door mijn ziekte, kan ik niet mee doen en ik heb juist voedingstoffen nodig. Ik heb een spierziekte. Het geeft me geen schaam gevoel, wanneer ik overdag eet, omdat ik juist voeding nodig. Daarnaast weet ik dat Allah dit mij vergeeft en Allah weet over zijn ziekte. Ik vind het alleen moeilijk om alleen te gaan eten, want ik ben gewend om samen met mijn moeder te eten. Ik mis wel een medegenoot, zo noem ik het maar even. 

Na afloop van de Ramadan keer ik een bedrag uit, ter compensatie dat ik wel gegeten heb. Ik vind het niet erg om te betalen voor de dagen, waarin ik gegeten heb. Ik zie het ook niet als een boete, maar als dat ik extra aan de andere mensen denk, die het minder hebben. 

Dit wilde ik even vertellen aan je en ik hoop dat het een leuk stukje is.

Voor de mensen die vasten, 'hoe gaat het?


Khadija

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts