Ramadan

13:00


De Ramadan is begonnen en dat betekent dat moslims gaan vasten, van zonsopgang tot zonsondergang. Maar hoe ervaar ik de Ramadan, als iemand die niet vast, wegens mijn gezondheid kan ik niet vasten.

Mijn moeder doet wel mee aan de Ramadan. Ik eet de hele dag en op gewone tijden. De Ramadan gaat niet alleen om vasten, maar zijn juist andere onderwerpen die ook spelen in deze mooie maand. Het gaat ook om je ziel, om die te reinigen. Dus dat je goed met andere mensen omgaat en dan bedoel ik ook niet moslims, en dat bijvoorbeeld geen grote mond geeft. En het allerbelangrijkste is, de band met God, dat sterker wordt.

In deze maand zien we dat families meer bij elkaar zijn, gezellig om de tafel zitten bij het iftaar en sahuur. Daarom vind ik het een mooie maand en het brengt mensen nog meer bij elkaar.

Zoals ik in het begin schrijf, ik vast niet. Omdat ik chronisch ziek ben en vanuit het geloof, ben ik niet schuldig. Maar toch ben ik bezig met de Ramadan. Hoe, zou je denken? Nou, door mijn band met God te versterken. Denk aan meer bidden, meer uit de koran lezen en realiseren hoe ik dankbaar ben. Dan zul je denken? Voor wat ben je dankbaar, zit in een rolstoel en gebruikt een apparaat. Ja, ik ben dankbaar, dat ik hier geboren ben. Ik ben dankbaar dat ik naar goede ziekenhuis kan gaan, kan mezelf verplaatsen doormiddel van een rolstoel. Ik kan me niet voorstellen, hoe het is om in een plek te zitten. Het zou nog zwaarder zijn voor mijn moeder, om mij elke keer op te tillen. Zodat ze mij naar andere plek in het huis te plaatsen. Want in Afrika hebben de mensen daar beperkte middelen voor mensen met een beperking. Zo heb ik op tv gezien, dat een kind zich met zijn billen schuivend verplaatst. Dat vind ik erg om te zien en daarom ben ik dankbaar voor wat ik heb.

Daarom is Ramadan een mooie maand voor mij. Het enige wat ik lastig vind aan de Ramadan is dat ik nu alleen eet. Dat vind ik soms moeilijk, want gezelschap is leuker. Ik voel me helemaal niet anders, omdat ik wel eet gedurende dag. Want mijn lichaam heeft het extra nodig en mijn geloof laat het ook toe. Daarom wil ik aan de mensen zeggen, die toch vasten. Doe het niet! Als je arts aan geeft, dat je niet mag vasten in verband met je ziekte, please doe het niet. En God wordt niet boos op je.

Ik wens je een fijne, gezegend, liefdevol Ramadan.

Liefs,
Khadija

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts