Pictures made in Valencia

15:30



Als ik naar deze mooie foto's kijk, dan denk ik weer aan mijn leuke vakantie tijd in Valencia. Het is meer dan twee maanden geleden dat ik daar was. In deze post laat ik een aantal foto's zien, niet allemaal. Want het zijn er veel en ook vertel ik je of de stad wel rolstoelvriendelijk is.




Valencia is zeker rolstoelvriendelijk. Voordat ik er naartoe ging, zocht ik naar informatie. Ik wist dat er rekening wordt gehouden met rolstoelers. Het openbaar vervoer is goed geregeld en de stoepranden zijn op sommige plekken verlaagd. Dat is fijn.

De vervoerslijn in Valenica heeft een plattegrond met metrolijn, die rolstoelvriendelijk is, klik hier. Daar kun je de plattegrond downloaden( kies voor 'accessbility') Ik heb de metro niet gebruikt, we hebben veel gewandeld en en een paar keren hebben we de bus gepakt. Niet alle bussen zijn rolstoelvriendelijk. De bussen die dat wel zijn, herken je aan de mindervaliden pictogram op de bus. Als in een bus wilt stappen, dan steek je hand op en dan stopt de bus voor je. De buschauffeur zorgt dat de oprit elektrisch uitschuift, terwijl hij blijft zitten. Dat vond ik wel cool, want dat is hier in Nederland niet zo. Hier moet de buschauffeur opstaan, en handmatig de oprit uitklappen.


Deze foto heb ik genomen in een park, wat jaren geleden een rivier was. Ik heb het over de Jardines de Turia. In 1957 overstroomde de rivier ernstig en daarom besloot de regering er een park van te maken, de park is 9 kilometer lang. Zelf hebben we alleen stuk van gezien, aangezien we gingen wandelen. Er kan ook heerlijk gefietst worden, want er zijn fietspaden aangelegd. In het park kun je niet alleen wandelen, maar ook picknicken. Dat is wat wij ook deden.



Ook in het Jardines de Turia park vind je een groot speel terrein. Op het terrein ligt een man met een zwaard op de grond. Er zijn allemaal trappen en touwen, daar kan men spelen en klauteren. Het is niet alleen voor kinderen, maar ook voor volwassen. Helaas kon ik er niet naartoe rijden, het ligt in een hele grote zandbank. Ik vond het wel een foto waard.



Na de grote speel terrein, vind je de Ciutat de les Artis i Les Ciencies. Dat betekent 'de Stad van kunst en wetenschap, het behoort tot een van de bezienswaardigheden van Valencia. Het is ontworpen door meneer Santiago Calatrava. Er gaan veel mensen naartoe, want je kunt door wandelen en er is een wetenschapmuseum. Zelf ben ik niet in het museum geweest. Het is lekker koel daar, ik denk dat het komt door al het water. Ik vond de gebouwen mooi en indrukwekkend. Ook is het rolstoelvriendelijk.


In onze tijd hebben we niet alleen dingen bekeken, maar hebben we ook gewinkeld. Zo is er een overdekte markt, waar er fruit en groenten gekocht kan worden. Er gaan veel toeristen er naartoe en zo gingen wij ook even kijken. Deze overdekte centrale markt heet 'Mercado Central'. Mijn moeder houdt erg van vijgen en ja hoor. Ze heeft daar een bakje met vijgen gekocht. Ook je heerlijke fruitsapjes en fruit salades kopen. Ik nam een fruitsapje en koste €1.

Onze hotel lag dichtbij een lange winkelstraat 'Carrer de Colon', daar zijn de bekende winkelketen gevestigd, zoals Zara, H&M enz. Wandelend gingen wij daar naartoe. In dezelfde straat tref je grote Spaanse warenhuis 'El Corte Ingles'. 



Dit prachtige gebouw heet Mercado de Colon. Het was eerst een gasfabriek en in 1916 was het een markt. Eind twintigste eeuw ging het niet goed met deze markt, maar gelukkig in 2003 ging het weer open, na een restauratie. Nu vind je geen kraampjes, nee maar heerlijke restaurantes. We gingen daar twee keer ontbijten bij Bocados, het was heerlijk en niet duur.

Dan nog een paar foto's om zelf te bekijken. Valencia is een leuke en mooie stad om te bezoeken. Er is veel historisch dingen te zien en je kunt ook gewoon elke dag een strand dag houden, want er is een strand.







Liefs,
Khadija

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts