Met de Trein opstap

12:00




De bus, trein, tram en de metro brengen je over al naartoe. Ze worden openbaar vervoer genoemd, iedereen kan er gebruik van maken. Mits je een geldig vervoerskaartje natuurlijk hebt, dat weet iedereen wel. Wat ik graag in deze post wil bespreken, is over de toegankelijkheid van het openbaar vervoer.

Ik maak niet elke dag gebruik van het openbaar vervoer, soms vind ik het een gedoe en het ligt aan de bestemming. Soms is het handiger om met de auto te gaan en dan kies ik daarvoor.

Als ik bijvoorbeeld met de trein wil reizen, dan moet ik het eerst kijken of de treinstation rolstoelvriendelijk is en of ik hulp kan krijgen van een NS assistente. Niet op alle treinstations kun je NS assistentie krijgen. Dat is wel raar eigenlijk, vind je niet? Daarom is er een kaart met stations waar je wel assistentie kunt krijgen, klik hier voor de kaart.

Om een NS assistentie te krijgen, moet men een uur van te voren dit doorgeven. Anders kun je geen hulp krijgen. Dus ik kan nooit spontaan een trein nemen, dit had ik liever anders gezien. Ik denk dat er veel mensen zijn, die hetzelfde over denken als ik. Gelukkig maar! Nu is er door No Limits Network een petitie gestart, deze loopt lang. No Limits Network B-team is een consumentenprogramma, die door mensen met een beperking wordt gemaakt. Inmiddels zijn de handtekening al overhandigt aan de staatsecretaris. De petitie is nog steeds open en je kunt nog teken.   teken hier de petitie

Nu zul je afvragen hoe ik in de trein kom. NS heeft op een aantal stations een 'brug' staan, dat is een ijzeren lange plaat met wielen. Daar rijdt men op en zo kan iemand in een rolstoel in de trein komen en ook weer er uit. Ik reis nooit alleen met de trein, omdat ik dat niet durf. Ik heb een aantal keren mee gemaakt, dat de NS assistentie voor een verkeerde deur stond of dat de assistentie niet kwam (of later kwam). Dan ben ik bang dat de trein verder door rijdt, ik kan nooit zelf uit de trein komen. Tussen het perron en de trein is er een grote hoogte verschil.

NS belooft dat in 2025 op alle treinstations NS assistentie aangevraagd kan worden. Tot die tijd kan het alleen maar op 112 treinstations.

Alvast bedankt als je de petitie hebt getekend.

Liefs,

Khadija

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts