Mijn hotspots in Istanbul

08:30

Istanbul, de sprookjesstad ook wel genoemd. Het is de tweede keer dat ik er geweest ben. En ik wil nog een keer, haha. Tijdens mijn tweede verblijf, heb ik andere trekpleisters in Istanbul gezien.
Istanbul heeft veel moskee, waaronder ook de Blauwe moskee en Hagia Sophia. Deze keer heb ik 4 moskee bekeken.



Fatih moskee
De moskee werd in opdracht van de Osmaanse sultan Mohammed de Veroveraar. De sultan heeft Istanbul verovert van de Byzantijnen, wat toen eerst Constantinopel. Het is een groot moskee en om de moskee bevindt een grote plein. Je kunt binnen kijken en aan rolstoelers hebben ze ook aangedacht. Er is een helling. Ook hebben ze planken liggen, zodat rolstoelers en mensen met kinderwagen makkelijk in de moskee kunnen komen.

Binnenkant van de moskee ziet er mooi uit. De muren hebben een Otmaanse schilder style.

Suleymaniye moskee

De moskee werd gebouwd tussen 1550 en 1557 voor Suleyman 1. Het is mega groot, want het is niet alleen een moskee. Maar er werd les gegeven, is een ziekenhuis en er is een hamam. De hoge koepels raken de skyline. De moskee heeft glas in lood ramen. Om de moskee heen kun je lekker zitten.

Eyup sultan moskee

De Eyup sultan moskee is gebouwd bij het graf van Abu Ayyub al Ansari (r.a.) en de moskee ligt in de district Eyup in Istanbul. Veel moslims komen er naar toe, omdat Abu Ayyub al Ansari (r.a.) een metgezel van de profeet Mohamed (vrede zij met hem) was.

Ortakoy moskee

De Ortakoy moskee werd in 1854 tot 1856 gebouwd in opdracht van de sultan Abdulmecit. Het ligt aan de oever van de Bosporus, vlakbij de Bosporusbrug.





You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts