Column: mijn trip naar Berlijn 2

08:00

 

In deze post ga ik wat meer vertellen over de rolstoeltoegankelijheid in Berlijn en wat ik allemaal gedaan heb. Van te voren heb ik heel door het internet gezocht naar bezienswaardigheden in Berlijn. En natuurlijk hoe je ergens komt. 


Zo vond ik een website, die beheer word door een Nederlandse vrouw. Zij woont in Berlijn en schrijft de leuke bezienswaardigheden en algemene informatie over Berlijn, waaronder over het OV.

I found an website, which the owner is a Dutch lady. She lives in Berlin and write about the sights and about general information, like about the public transport.

Goed, als eerste heb ik een notitieboek speciaal voor mijn reizen. Daarin schrijf ik dingen op, die ik graag wil zien. Als ik Berlijn hoor, dan denk ik aan de Berlijnse muur en de Brandenburger Tor. In Berlijn kun je ook goed winkelen. Er zijn grote winkelcentrums met onder ander bekende modeketen, zoals H&M, Zara en nog vele andere. Later meer daar over. 

Good, first I have an notebook special for my trips. In my notebook I write the things, what I would like to see. When I hear Berlin, then I think about the Berlin Wall and the Brandenburger Tor. You can also shop very good in Berlin. There are big shopping malls, which they have the well knownd brands, like H&M and Zara. 



Wij hebben niet vaak OV gebruikt, omdat we graag wandelden. Zo zie je meer van de stad, vinden wij. Vooraf heb ik altijd de website van de Duitse openbaar vervoer gebruikt, zo kon ik mijn reis plannen. Ook kun je aanvinken of je drempelvrije reisplanning wilt. Dat is ideaal voor mensen die in een rolstoel zitten, zoals ik. Toen we aankwamen in Berlijn, namen we de metro en de tram. Over metro; toen de metro aankwam rijden, zag ik dat het niet tegen de perron aan komt. Daar schrok ik van, want ik had gelezen dat het rolstoelvriendelijk is. Na het vragen, begreep ik hoe het allemaal werkt bij de Duitsers. Zodra de metro stopte, vroeg ik aan de chauffeur of hij een plankje wilde leggen. Dat deed hij en ik zei tegen hem, waar ik graag uit wilde stappen. Dat verliep goed. Wat betreft over de tram. Er is een speciaal ingang voor de rolstoelers, dat kun je zien aan het pictogram op de deur.
 
Voor de rolstoelers, die graag de bussen willen gebruiken. Dat is goed te doen. De buschauffeur kan je helpen om er in te komen. 

We often didn't used the public transport, because we like to walk. Then you will see a lot more of the city, that is our opinion. Before I use the public transport, used the site of the German Public Transport for my journey. You can mark at the journey planner for barrier free access. That is very handy for disablity people, like me. When we arrived in Berlijn, we took the metro and tram. About the metro; when the metro came, I saw that the metro came not closer to the platform. I was a bit worried, because I read it is wheelchair accessible. After asking, I understood how does it works by the Germans. When the subway stops, I asked the driver, if he could put an ramp. He did it and I told him where I wanted to go. That went well. About the tram. There is an special entrance for wheelchairs, the doors has an wheelchair icon on it.

For the wheelchairs, who want to go with a bus. It's wheelchair friendly. The bus driver will help you.

 

Als je graag ook wilt winkelen, raad ik je Mall of Berlin aan. Deze mall vind je aan de Leipziger Platz. Het heeft winkels van bekende modeketen, zoals Zara. En boven kun je lekker eten. De tweede plek waar je ook goed kunt winkelen is Alexander platz. Daar was onze hotel vlak in de buurt. 

If you would like to shop,  I recommend the Mall of Berlin. This mall find you in Leipziger Platz and it has the well knowend shops, like Zara. Upstairs you can have a dinner. The second place for shopping is at the Alexander platz. Our hotel was nearly that district.

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts