Naailes

15:54


Weten jullie wat dit is? Dat is een liniaal, die gebruikt wordt om patronen te tekenen. Sinds twee weken ga ik naar de naailes. Ik wil graag zelf kleding naaien. Of een shoppingbag.
Het wordt in een buurtcentrum gegeven, waar vrouwen en kinderen komen om deel te nemen aan activiteiten. De naailes is op de woensdag en op de vrijdag, maar ik ga altijd op de vrijdag daarnaar toe. Het begint altijd rond half tien tot 12 uur. Er komen ook mensen die niet naaien, maar gewoon komen voor de gezelligheid. Het centrum is eigenlijk een ontmoeting plaats voor de vrouwen en de kinderen.

Mijn moeder ging al naar de naailes, maar ik wilde nooit  meegaan. Want het sprak mij nog niet aan. Waarom het nu wel zo is? Het komt door mijn moeder, want ik zie haar veel achter de naaimachine zitten. Daarnaast heeft ze aantal kledingstukken zelf genaaid, maar ook voor mezelf. Ik vind het knap dat iemand een jurk of blazer kan naaien. Dat wil ik ook! haha.



Mijn plan is om met de eerste stappen te beginnen. Dus hoe vind je een kledingpatroon en hoe teken je het? Ik heb een kledingstuk gekozen uit een kinderblad, want daar kan ik op oefenen. Het gaat goed. Ik krijg uitleg hoe je de juiste patroon stukken vind in een grote blad met allemaal lijnen. In elke blad zitten een apart pagina met lijnen, ieder lijn vormt een patroon van een kledingstuk.

Dat teken je op een speciaal tekenpapier en dan knip je de stukken uit. Dan is het tijd voor het kiezen van een stof. Dat zou ik eerst doen. De geknipte stukken papier leg je op het stof en knip je het uit (niet precies langs het papier). Daarna was het tijd voor naald en draad werk.

De geknipte tekenpapier haal ik bij het naaien weg, maar ik moet wel weten hoe de patroon loopt. En daarvoor omlijn je het met naald en draad. De vrijwilligster deed het voor en toen ik ging lekker aan de slag. De eerst steken ging mis, gelukkig kon we het eruit halen.

Ik merk dat ik het leuk vindt om te naaien en om gewoon bezig te zijn met mijn handen. Daarnaast zit ik gezellig tussen de mensen. Er staat altijd kan thee en koffie neer. Tijdens het kopje thee, gezellig kletsen met de mensen.

Ben jij creatief en zo ja, wat maak je voor leuks?


Khadija

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts