Istanbul voor rolstoelgebruikers

08:00


Mijn liefde voor Istanbul, werd steeds groter toen ik voor het eerst in 2010 er heen ging. Eigenlijk kwam het ook door de Turkse series, die ik kijk. Wat ik leuk vind aan Istanbul, is de geschiedenis en de Bosprohus. Daarnaast is Turkije een islamitisch land.



Istanbul is een mooie stad, alleen is het niet super rolstoelvriendelijk. Eerst hoorde ik dat het heuvelachtig is, maar ik dacht het wel mee valt. Maar nee, in de oude gedeelte is het heuvelachtig. Ook bij de Galata toren.
Mocht je in een handbewogen rolstoel zitten, dan is het wel zwaar om je voor te bewegen.



OV
In Istanbul zijn er metro's en trams, die je naar je bestemming kunnen brengen. Ik heb er ook gebruik van gemaakt. Op de website van Istanbul Ulasim vind je een plattegrond, waarop rolstoelvriendelijk haltes te lezen is. Het is in Engels. Kies voor Accessibility map. Ze willen het nog uitbreiden. Dat is alleen maar goed. Om op het perron te komen, moet je soms meerdere liften gebruiken. Als je geen lift kunt vinden, de mensen van de beveiliging weten het wel. Hoewel ze soms niet goed Engels kunnen spreken, maar ze zijn wel bereid om je te helpen of ze gaan zelfs met je mee. Voordat ik in de metro rijd, dan vraag ik of de eindbestemming een lift of er een helling is. Gewoon voor de zekerheid.

Veerboten
De veerboten. Istanbul heeft twee delen; de Europese gedeelte en Azaitische gedeelte. Om bijvoorbeeld naar de Aziatisch gedeelte te gaan, kan je een veerboot nemen. Niet alle veerboten zijn rolstoeltoegankelijk. Ik zou van tevoren vragen welke boten er precies rolstoeltoegankelijk zijn.

Openbare toiletten
Voor een rolstoelgebruiker, is het lastig om gebruik te maken van openbare toiletten. Dat is wat ik gemerkt heb als rolstoelgebruiker. Vooral in de oude gedeelte van Istanbul zag ik geen mindervaliden toiletten. Maar ik denk dat in een museum er wel zijn.

 Wat ik wel heel zeker weet is dat in een shopping mall er wel zijn. Ze zijn ruim en hebben wandbeugels.


Taxi
De gele taxi's in Istanbul kunnen je overal naartoe brengen. Maar je moet wel opletten dat de taxichauffeurs je niet belazen. Niet alle taxichauffeur vinden het leuk om een rolstoelgebruiker te vervoeren. Laat je niet wegblazen. Neem gewoon een taxi, als dat wel kan. Maar let op als je gaat afrekenen. Het weleens voorkomen, dat ze je meer laten betalen. Zorg ervoor dat ze de meter aan hebben staan.

Liefs,
Khadija

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts