Arganolie + review

16:00



Afgelopen zomer ben ik een paar daagjes naar Marrakech geweest. Ik ben er naartoe gegaan om de  stad te bekijken, maar ook om arganolie te kopen.
Argan is steeds populair geworden omdat we weten dat het een goed product is. Ook merken hebben arganolie in hun producten gestopt. Maar waar komt het vandaan?
In dit artikel bespreek ik dat en vertel ik mijn ervaring met arganolie.


Argan [erken] is een noot wat uit een vrucht komt en die vruchten groeien aan bomen. Deze bomen kunnen goed tegen woestijnachtige klimaat, zoals in het zuiden van Marokko en delen van Algerie. Om Arganolie te krijgen,vergt veel werk. Je hebt veel noten nodig om olie te krijgen en om een noot te hebben, moet je eerst het vrucht kapot kraken. Daar heb je veel kracht voor nodig. Daarna wordt het in een stenen maler gegooid, die perst de olie uit.



En zo krijg je beetje olie en al deze werkzaamheden doen vrouwen dat. Zij werken voor een lokale bedrijfje en zo verdienen ze hun brood mee.



Review
Toen ik in Marakech was, heb ik in het bekende plein (djmaa el fna) arganolie gekocht. In de smalle steegjes zijn er heel veel winkels. Opeens zag ik een winkel die arganolie verkoopt. Buiten de winkel stond een tafel met manden en in de manden lagen argan noten in. In de winkel hingen certificaten en de certificaten zeggen dat de eigenaar biologisch arganolie verkoopt. Het zag er vertrouwd uit en ik besloot om te vragen naar de prijs van de arganolie. Ik weet dat het een duur product is. Uiteindelijk heb ik twee flesjes gekocht en iedere bevat 40 ml arganolie. Ze zijn niet geschikt om mee te koken zei de verkoopster tegen me. De twee flesjes kosten samen iets van 20 euro. Ik wilde arganolie kopen om me huid/haar te verzorgen en ik kreeg een visitekaartje van het bedrijf, want het bedrijf is buiten Marrakech gevestigd.

Sinds ik arganolie heb, gebruik ik het voor mijn gezicht, handen en nagels. Het hydrateert mijn gezicht en trekt snel de huid in, waardoor het ook geen vette laagje achterlaat. Daar stond ik wel even stil van, want ik dacht dat wel zou doen. Dit geldt ook voor me handen en nagelriemen. Als je nagelriemen vastzitten aan je nagel, arganolie maakt ze weer soepel. Me nagels krijgen een mooi glansje en het leek wel of me nagels een laagje topcoat hadden. Voor de haren is het ook prima mooi product. Als je een paar druppels in haren smeert, dan krijg je een mooi glans en worden je haren niet pluizig. Ik ben zeer te spreken over arganolie.

Mocht je ooit in Marrakech komen en je gaat niet buiten de stad reizen, koopt dan alleen bij winkels die een certificaat hebben hangen. Desnoods vraag je informatie en of foto's van waar ze het maken. Ik zou zelf geen arganolie, die in straten worden verkocht.

Ik hoop dat je dit artikel leuk vindt.

Tot volgende keer!

Khadija








You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts