Column: Alles rolstoeltoegankelijker

08:00

 

Als ik op pad ga, voorbeeld naar een restaurant of naar een bioscoop dan check ik eerst of het allemaal rolstoeltoegankelijk is. Het zou vervelend zijn, als ik op het moment constateert dat ik niet ergens in kan. Twee weken geleden werd in het nieuws besproken dat gebouwen en bedrijven verplicht (per 2017) om rolstoelvriendelijker te zijn. Dat zou betekenen dat ik niet meer hoeft te checken. Ik denk nog wel in het begin omdat nog niet alle bedrijven en gebouwen misschien er iets aan hebben gedaan.




Ik ben wel blij met deze nieuws en ik denk ook alle rolstoelgebruikers. Want wij willen ook gewoon meedoen met de samenleving. Per 2017 gaat het niet alleen om dat bedrijven iets aan de buitenkant een plankje neerleggen, maar dat ook binnen genoeg ruimte is voor rolstoelers om te rijden.


Soms staan de tafels dicht op elkaar in een restaurant, waarbij een rolstoel per ongelijk er tegen rijdt. Vanaf die datum heeft een restaurant de plicht om een oplossing te vinden. Ik vind het fijn dat het politiek nu ook ziet dat mensen zoals ik soms problemen ondervinden om ergens te komen. In de reportage wat ik zag op televisie dat sommige bedrijven zich zorgen maken om de extra kosten, die ze moeten maken, om hun gebouw rolstoelvriendelijker te maken. Ik denk dat er geen peperdure plank hoeft te komen. Als ik weet dat een restaurant rolstoeltoegankelijk is, dan zal ik daar vaker langs komen. Vaak denken ondernemers dat rolstoelers niet komen in restaurant, winkel of in een bioscoop, dat is ook zo wanneer ik er niet kan of wanneer het binnen krap is. Maar als dat niet zo is, dan zullen ze wel komen en ook ik.



Ik wil ook gewoon ergens binnen kunnen rijden, zonder dat ik van tevoren eerst moet navragen. Gelukkig zijn er best veel gebouwen rolstoeltoegankelijk, maar het kan beter. Zo zou ik het liefst dat ik in alle treinen kan. Nu is het zo dat ik bij een treinreis ook moet aangeven dat ik hulp nodig heb om in te kunnen rijden en weer uit te rijden. Ik durf niet om alleen met de trein te reizen, want soms komt de hulp niet aan op mijn bestemming. Dan ben ik bang dat de trein doorrijd, gelukkig zijn er mensen die hulp te schieten.

Liefs,
Khadija

You Might Also Like

0 reacties

Popular Posts