Column: Leven met een machine

12:00


Vandaag geen review, maar iets heel persoonlijk. Namelijk over mij, iets wat aan te zien is. En waar ik niet zonder kan. Het is een machine, waar een slang op zit en die naar mijn mond gaat. Waarom wil ik dit delen op mijn blog?

Omdat je ten eerste meer te weten komt over mij. En ik kreeg een bericht van iemand op Youtube wat ik in mijn mond heb. Toen dacht ik misschien is het beter, als ik er over schrijf. Dat is precies wat ik ga doen. Op de foto's die op mijn blog zijn te zien, zit ik in een rolstoel. De rolstoel kwam later in leven en dit geldt ook voor de machine. Ik werd paar jaren gelden ziek en lag in het ziekenhuis. Het was een nare periode voor mij en voor mijn ouders. Toen ik hersteld werd, kreeg ik de machine mee naar huis. Ik gebruikte het alleen nog s' nachts, als ik naar bed ging. Mijn ouders wisten al eerder dat ik extra zuurstof nodig heb. Dit heeft te maken met spierziekte, die ik heb en omdat ik een kromme ruggengraat heb. Daardoor hebben mijn longen extra lucht nodig, zodat ik gewoon mijn dingen kan doen, waaronder bloggen.



Later had ik overdag extra zuurstof nodig en daarom zie je mij met een slangetje in mijn mond. Eigenlijk is het geen zuurstof en het wordt beademing genoemd. Omdat het lucht is die je ook kunt voelen, wat bij zuurstof het niet geval is.
Vanuit het ziekenhuis kreeg ik instructies hoe ik het kan gebruiken. We wisten eerst niet of het wel zou lukken, maar gelukkig had ik het snel onder de knie. De machine moest op mijn rolstoel komen te staan en nu staat het er ook.

Nu zul je misschien afvragen hoe ik er mee leef. Ik heb het geaccepteerd en net als mijn ziekte. Ook al word ik beademd, ik kan nog steeds dingen doen. Want ik heb op een regulier MBO school mijn opleiding gedaan en afgerond. En op dit moment ben ik op zoek naar werk, want ik wil ook zelf mijn geld verdienen en tussen de mensen zitten. Sociaal contact vind ik belangrijk.

Soms vind ik het lastig als mensen lang naar mij kijken. Ik vind het vervelend, maar ik begrijp het wel. Want dat zie je niet elke dag. Op sommige dagen heb ik ruzie met mijn mondstukje. Maar Alhamdolilah (= dank aan God) ben ik wel blij dat het bestaat. Ik weet niet hoe het anders zou moeten.

Liefs,
Khadija

You Might Also Like

1 reacties

  1. Hoi Khadija! Wat een ontzettend goed geschreven artikel. Ik ga je volgen!

    BeantwoordenVerwijderen

Popular Posts